loading...
ایران ترانه
aliahmadi بازدید : 129 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

در گفت‌و‌گوی اختصاصی دکتر کارچی با «موسیقی ما» عنوان شد؛

انجمن خوانندگان موسیقی پاپ ایران تشکیل می شود

انجمن خوانندگان پاپ ایران

ظهر روز جمعه، انتشار تصویری در فضای مجازی که در آن سرشناش ترین خوانندگان موسیقی پاپ کشور در کنار یکدیگر قرار داشتند، بازتاب های زیادی در پی داشت و توجه مخاطبین موسیقی را به خود جلب کرد. پیگیری های خبرنگار «موسیقی ما» در خصوص این گردهمایی، به دریافت خبر تشکیل «انجمن خوانندگان موسیقی پاپ» منجر شد. از این رو گفت و گویی با «دکتر محمدرضا کارچی» دبیر این انجمن ترتیب دادیم که در آن توضیحاتی مفصل و خواندنی در این خصوص بیان شده است.

 

قرار نبود فعلاً اطلاع رسانی شود

هرچند حدود سه چهار ماه از شکل گیری این ماجرا می گذرد و چندین جلسه نیز برگزار شده است، اما فعلاً قصد نداشتیم آن را رسانه ای کنیم و قرار بود بعد از جلسه با وزیر محترم اطلاع رسانی صورت بگیرد و مصوبات و تصمیمات اعلام شود. وعده کرده بودیم و قرار نبود کسی عکسی منتشر کند. البته من ایراد چندانی نمی بینم که این وعده خلف شده است.

 

حقوق و مطالبات خوانندگان پاپ؛ حلقه مفقوده جریان موسیقی

مدتهاست که مجموعه موسیقی پاپ در کشور فعالیت می کند و به عنوان یکی از محورهای اساسی نشاط بخشی، ایجاد شادابی، طراوت و تحرک در جامعه که خروجی نهایی آن سلامت اجتماعی است، شناخته می شود. به نظر می رسید حلقه ی مفقوده ای در این میان وجود دارد و آن این است که حقوق و مطالبات خوانندگان موسیقی پاپ چندان در نظر گرفته نمی شد و از آنجایی که این هنرمندان درگیر فعالیتهای هنری خودشان بودند، متاسفانه نمی توانستند به عنوان یک فرد به دنبال حقوق بروند. لذا نیاز به وجود یک تشکل صنفی احساس می شد که بتواند مطالبات این خوانندگان را دنبال کند، تمهیدات لازم را بیندیشد و بسترها و مقدمات لازم برای افزایش شتابِ توسعه جریان موسیقی پاپ و ارتقای کیفی تولیدات این بخش را فراهم کند. از این جهت جلساتی را در ماه مبارک رمضان سال جاری با حضور چهره های سطح اول موسیقی پاپ کشور که حدود بیست نفر می شوند، برگزار کردیم که فضایی بسیار معنوی و دوستانه داشت. بعد از برگزاری یکی دو جلسه، نتایجی حاصل شد. یکی از آنها این بود که هسته مرکزی و هیئت موسس این صنف، همین کسانی باشند که کار را شروع کرده اند.

 

فقط یک قرار ملاقات

به واسطه همگرایی که با این بچه ها داشتیم، مدتها از گوشه و کنار پیشنهادات اینچنینی مطرح می شد. اما به انسجام قلبی و بطنی که در تک تک این بچه ها بود منجر نمی شد. فقط یک قرار ملاقات لازم بود که خوشبختانه آن هم در ماه مبارک رمضان به این دلیل این دوستان درگیری های کاری کمتری داشتند محقق شد. در جلسات، همه این خوانندگان با وحدت و انسجام بی نظیری که فکر نمی کنم در هیچ حوزه هنری دیگری مشابه آن رخ داده باشد، روی این مسئله تمرکز کردند و این جریان شکل گرفت. مالکیت این هیئت، این ایده و این رویکرد، متعلق به همه این دوستان است چرا که همه مشغول فعالیت هستند.

 

محبوب ترین ها به عرصه آمدند

این خوانندگان کسانی هستند که بیشترین مخاطب را داشته اند و آلبوم ها، کنسرتها و آثارشان با بیشترین استقبال مواجه شده است. احسان خواجه امیری، سیروان خسروی، محسن یگانه، مازیار فلاحی، فرزاد فرزین، گروه سون، علی لهراسبی، رضا یزدانی، بهنام صفوی، رضا صادقی، بنیامین بهادری، حمید عسکری، بابک جهانبخش، محسن چاوشی و شهرام شکوهی، کسانی بودند که جلسات با آنها آغاز شده است. محمد علیزاده، مهدی یراحی و مرتضی پاشایی نیز تا کنون در جلسات شرکت نکرده اند اما در آینده به این جمع اضافه خواهند شد.

 

 

حقوق در مقابل تکالیف است

این جلسات مصوباتی نیز داشت که ما آنها را به عنوان مطالبات و خواسته هایی به حق می بینیم. انجمن خوانندگان موسیقی پاپ، با دو رویکرد حرکت خواهد کرد؛ همانطور که اعضا معتقدند حقوقشان در برخی جاها تضییع و نادیده گرفته شده است، در عین حال معتقدند تکالیفی بر عهده شان است و حاضرند هر زمان که تکالیف در چارچوب نظام فرهنگی کشور بر دوششان قرار گرفت، به بهترین نحو اجرا نمایند. کسانی که عضو هیئت موسس این انجمن هستند، از خطوط اصلی که تعیین شده عبور نکرده و نمی کنند و مسیر دیگری را دنبال نخواهند کرد. همه آنها تحت سایه نظام فرهنگی کشور مشغول فعالیت هستند و خود را ملزم به رعایت تمامی مسائل و مصادیق این حوزه می دانند.

 

همیشه حقوق در مقابل تکالیف است. خوانندگان پاپ هم حقوقی دارند که برای هنرمندان دیگر رعایت می شود، اما برای این هنرمندان که تعداد بسیار زیادی مخاطب دارند و از تاثیرگذاری بالایی در نشاط بخشی به جامعه و محتوای فکری جوانان و نوجوانان برخوردارند، متاسفانه در نظر گرفته نمی شود.

 

این انجمن قرار است یک صدای رَسا و در عین حال قانونمند و پایبند به اصول باشد و تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران و چارچوب های نظام فرهنگی کشور و کاملاً مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نماید.

 

تغییر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هنرمندان

خوشبختانه یکی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این است که کار این حوزه را به دست صاحبان هنر بسپارد و به جای اینکه یک یا دو کارشناس در وزارتخانه برای مسائل مربوط به هنرمندان تصمیم گیری کنند، خود هنرمندان به وسیله تشکل ها، کار را در دست بگیرند و این جنبه ی صرفاً حراستی برداشته شود. الحمدلله همه این بچه ها معتقد هستند و قطعاً کشور و مردمشان را دوست دارند که همین جا و تحت این اصول فعالیت می کنند. خوشبختانه با این رویکرد، قوت و قدرت ما بیشتر می شود و برای تقویت و توسعه این جریان بیشتر تلاش خواهیم کرد. هماهنگی های لازم با شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و ایشان در جریان این مسائل هستند و مشتاقانه ملاقات با خوانندگان پاپ را پذیرفتند که به دلیل مشغله ایشان به هفته آینده موکول شده است. مصوبات صورت جلسه آخر انجمن را در دیدار با ایشان مطرح خواهیم کرد.

 

شرایط خوبی ایجاد می شود

به عنوان دبیر انجمن که بیشتر مسئولیت های اجرایی انجمن را بر عهده دارم، معتقدم به لطف خدا و با کمک مجموعه وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر محترم، معاونت محترم هنری و همه دست اندرکاران حوزه موسیقی، این کار به خوبی پیش خواهد رفت و شرایط خوبی ایجاد خواهد شد. ما به دنبال این هستیم که به لحاظ شکلی و محتوایی و نیز به لحاظ ساختاری و کارکردی، اثرات مطلوب تری از موسیقی پاپ برداشت کنیم و قطعاً همه کسانی که در جریان هنر هستند این امید و آرزو را دارند که به این مقصد برسیم.

 

همه خوشحال خواهند شد

مصوبات جلسه آخر را پس از دیدار با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، منتشر خواهیم کرد. مطمئن باشید که اهالی رسانه، متولیان فرهنگی، تهیه کننده ها، موزیسین ها و مخاطبین موسیقی، همگی از مصوبات خوشحال خواهند شد فکر نمی کنم کسی از فعالیت های این انجمن ناراضی باشد. خوب است که تهیه کنندگان، موزیسین ها و... هم انجمن و تشکل هایی داشته باشند. اینها به همگرایی و انسجام جریان موسیقی پاپ کشور کم خواهد کرد. هر جا وحدت، همدلی، انسجام و محبت بیشتر باشد، انرژی های مثبت بیشتر خواهد بود و مادامی که انرژی مثبت وجود داشته باشد، موفقیت برای مجموعه نظام بیشتر خواهد بود.

 

اصول و ضوابط تهیه کنندگان بر هم نخواهد خورد

این صنف، «انجمن خوانندگان موسیقی پاپ» است و اصلاً قصد ندارد اصول و ضوابط تهیه کنندگان موسیقی پاپ را بر هم بزند. این انجمن کار خودش را انجام خواهد داد و همه چیز بر همان روال گذشته ادامه خواهد داشت. همه تهیه کنندگان حقوق و مطالباتی دارند که محترم است و هدف خوانندگان از تشکیل این انجمن، به هیچ وجه تصمیم گیری بر علیه تهیه کنندگان نیست. خوانندگان صرفاً به دنبال پشتوانه های حمایتی و معنوی و مسائلی که مقدمات رشد را فراهم می کنند هستند. همه فرایندهای موسیقی پاپ با همان ضوابط گذشته انجام خواهد شد. فقط آن دسته از مطالبات، انتقادها و پیشنهادها که در حوزه حقوق خوانندگان می گنجد در این انجمن پیگیری خواهد شد.

 

خوانندگان موسیقی پاپ؛ سرمایه های گرانبهای اجتماعی 

مدیران و متولیان فرهنگی کشور می بایست خوانندگان موسیقی پاپ را به عنوان سرمایه های گرانبهای اجتماعی کشور بشناسند. هر کدام از اینها در سبک و سیاق و با ذوق و سلیقه خودشان، تعداد زیادی از هواداران و مخاطبین را با کار هنری به دنبال خود می کشند. اینها موارد ذی قیمتی هستند که باید حقوقشان حفظ شود».

 

هیچ کس تافته جدا بافته نیست 

برای اینکه این انجمن قوت و قدرت بیشتری داشته باشد، نیاز بود که فعلاً از خوانندگان سطح اول برای هیئت موسس انجمن استفاده کنیم. در مراحل بعدی، مجمع عمومی تشکیل خواهد شد که خوانندگان از سطوح دیگر در آن حضور خواهند داشت. هر کسی که به عنوان «خواننده» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز رسمی دریافت کند، مورد حمایت این انجمن قرار خواهد گرفت. هیچ کس تافته جدا بافته نیست. این افرادی که عضو هیئت موسس هستند، فقط زحمت بیشتری می کشند و اینطور نیست که بالاتر از سایرین باشند.

 

قانونمندی و تعامل با وزارت ارشاد؛ ضمانت اجرایی مصوبات 

این تشکل کاملاً رسمی است. به دنبال انجام همه موارد قانونی هستیم تا مصوباتمان ارزشمند باشد. فعلاً هسته مرکزی و هیئت موسس تشکیل شده و اساس نامه به وزارت محترم کشور تقدیم شده است. در حال انجام امور ثبتی و روال اداری در ارگانهای مربوطه هستیم. یکی از اعتقادات مهم این گروه این است که ما با همکاری و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانیم خروجی موفقی از این انجمن بگیریم. به همین خاطر بسیاری از مصوبات را برای وزیر محترم و معاونت محترم هنری ارسال می کنیم. با اینکه هنوز جلسه با وزیر محترم برگزار نشده، از هشتاد مصوبه ای که داشتیم به لطف و مساعدت ایشان سه-چهار مورد اجرایی می شود.

 

باید به غیر مجازها هم بها داد

آقای مرادخانی چند روز پیش در مصاحبه ای گفتند که زیرزمینی ها را روی زمین می آوریم. این هنرمندانی که در حال حاضر غیر مجاز هستند هم بچه های همین مرز و بوم هستند. فقط مسیرها را اشتباه رفته اند. باید راه بازگشت را برایشان باز گذاشت و به آنها بها داد تا به آغوش همین مجموعه برگردند. هر خواننده ای که مخاطب دارد، اعم از مجاز و غیر مجاز که محتوای آثارش در چارچوب های اخلاقی و ارزشی قرار می گیرد، سرمایه های اجتماعی نظام و کشور هستند. ما نباید اجازه دهیم شبکه های مختلفی که با مجموعه نظام عناد دارند، اینها را در اختیار خود بگیرند و ما آنها را از دست بدهیم. ما این تجربه ی تلخ را بارها در مواردی چون شادمهر عقیلی و... داشته ایم.

 

منبع : موسیقی ما 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
خرید آلبوم مجاز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9233
  • کل نظرات : 377
  • افراد آنلاین : 213
  • تعداد اعضا : 873
  • آی پی امروز : 727
  • آی پی دیروز : 608
  • بازدید امروز : 3,471
  • باردید دیروز : 2,025
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 8,143
  • بازدید ماه : 8,143
  • بازدید سال : 239,381
  • بازدید کلی : 3,376,330
  • Alexa
    Alexa Certified Traffic Ranking for http://irantaraneh.rozblog.com/
    شبکه اجتماعی
      ADSADS 

    فول آلبوم ایرانی
    احسان خواجه امیری

    بنیامین بهادری

    محسن یگانه

    فرزاد فرزین

    بهنام صفوی

    محمد علیزاده

    مرتضی پاشایی

    سامان جلیلی

    میثم ابراهیمی

    مهدی احمدوند

    محسن چاووشی