loading...
ایران ترانه
aliahmadi بازدید : 433 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

گفتگویی مفصل با مهرزاد خواجه امیری

 ” سایه سوم “با حضور روزبه بمانی، محمد علی بهمنی و فرید احمدی منتشر می شود

مهرزاد خواجه امیری

ایران ترانه  : سال هاست آهنگسازی جوان برروی نیمکت پیانو نشسته و نوای سحرانگیز ملودی اش درهوای دل انگیز درکه منتشر می شود.« مهرزاد خواجه امیری» یکی از آهنگسازان جوان وخلاق است که از کودکی بادیدن «گروه یانی» به موسیقی علاقه مند شده وبه فکر خلق اثری متفاوت ونو درموسیقی ایران افتاد و سال ها درباره سازها وسبک ها وتونالیته های موسیقی مردم دنیا،مانند موسیقی آفریقایی وشرقی مطالعه وتحقیق کرده است و پس از تلاش های بی وقفه موفق شد با انتشار آلبوم «خالق» ورکود فروش بالای این آلبوم ،خودش را به عرصه موسیقی دانان کشور ثابت کند. خواجه امیری خواننده خوبی هم هست.او به زودی آلبوم جدید اش را با آهنگسازی خودش روانه بازار موسیقی می کند. موفقیت این هنرمند جوان هم محله ای بهانه ای شد تا او را به دفتر همشهری شمیران دعوت کنیم وبا او اززندگی هنری و حال وهوای شمیران گپ بزنیم.

ابتدا بگوئید با چه سازی ، دوره های آموزشی موسیقی را شروع کردید؟

با یک پیانوی پتروف قدیمی که پدرم برایم خریده بود شروع کردم که البته فقط ۲ ماه توانستم با آن کارکنم زیرا آنقدر با آن سخت کار می کردم که طاق های کناری اش کج شده بود.

چطورشد وارد عرصه موسیقی شدید؟

ازسن ۱۰ سالگی با تشویق خانواده دوره آموزشی هنری را شروع کردم وبا حمایت آنها از سن ۱۳ سالگی به صورت جدی فعالیت هنری ام را ادامه دادم. دوره های آموزشی را ابتدا با پیانو به مدت ۴ سال نزد استاد مازیار دلاورخان شروع کردم بعدازآن زیر نظر استادان روشن روان، شفقی نژاد وعابدی پور، پیانو را آموزش دیدم.با استاد شفقی نژاد آهنگ سازی راکارکردم وهارمونی را از استاد روشن روان آموختم.دوره های آموزشی موسیقی کلاسیک وجهانی را نیز در کشورهای ایتالیا،اکراین وسوئیس گذراندم.

اولین وحرفه ای ترین اثرتان کدامند؟

«خلیج فارس» اولین ویکی از بهترین تجربه کاری ام درزندگی است  اما اثرحرفه ای خودم را «خالق» میدانم. البته البوم دیگری نیز دارم که باکلام است وخودم خواننده این اثر هستم.

درآلبوم جدیدتان خواننده هم هستید! در این باره توضیح دهید؟

آلبوم با کلامم با نام «سایه سوم» با آهنگسازی وتنظیم خودم و همکاری محمدعلی بهمنی وفریداحمدی (ترانه سرا) ، سیاوش میرزایی(ترانه سرا) و النازاسفندفرد، روزبه بمانی بعداز ماه مبارک رمضان وارد بازار موسیقی می شود. یکی از آهنگ های این آلبوم در تیتراژپایانی ومیانی فیلم “اینجا خانه چه رنگی است” به کارگردانی حسن ناظر وبازی نیوشا ضیغمی، الهام حمیدی،امیرآقایی، مهدی سلوکی ومهران رجبی درتیتراژپایانی ومیانی فیلم گذاشته شده است که این فیلم تا پایان تابستان اکران می شود،گفتنی است موسیقی متن این فیلم از ساخته ای محمد سعید شایان میباشد

آیا فکرمی کردید بتوانید ازخود سبک ونشانی ویژه ای در جامعه موسیقی کشور به جا بگذارید؟

من از کودکی با موسیقی زندگی کردم وسال ها درزمینه خلق اثری جدید برروی ترانه های موفق دنیا مطالعه وتحقیق انجام دادم و به جای رعایت قافیه در موسیقی به جنبه مفهومی وتصویرسازی کلام توجه بیشتری نشان دادم و درنهایت سبک موسیقی جدید(new ege) و سبک اصالت بومی (world music )را برای اولین باربه موسیقی ایران معرفی کردم.

بااین اوصاف به عقیده شما تحصیل ومطالعه ، درخلق اثرجدید موثر است ! پس نقش احساس چیست؟

یک موسیقی دان، اگر بخواهد حس موسیقی را دریافت کند باید نگاه علمی نیز به پرورش احساس داشته باشد.

درباره وضعیت موسیقی منطقه توضیح دهید؟

من از زمان تولدم یعنی ۲۵ سال است درشمیران زندگی می کنم ،این منطقه به لحاظ جغرافیایی، سطح علمی وفرهنگی، مراکز فرهنگی وآموزشی وضعیت مناسبی دارد ودرزمینه موسیقی تمام پتانسیل ها رابرای پیشرفت ورشد سواد موسیقی واجرای کنسرت های موسیقی دارد که می توان مکان هایی مانند فرهنگسرای نیاوران، قیطریه  را نام برد اما متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت فرهنگی منطقه بیشترکنسرت های بزرگ موسیقی درسمت غرب تهران برپا می شود درصورتیکه شمیران باتوجه به پتانسیل هایی که دارد می توان بزرگترین کنسرت های موسیقی را درآن برگزارکرد.درشمیران هرچقدر مراکز فرهنگی بیشتر شود سطح فرهنگی وهنری نیز بیشتر می شود. به نظرم اگرمدیریت شهری منطقه بتواند مجموعه تجاری تندیس را که دربهترین نقطه شمیران واقع شده است تبدیل به مرکز فرهنگی کند خیلی خوب می شود.

وضعیت آموزشگاه ها وساز فروشی های منطقه چگونه است؟

موسسه های آموزشی منطقه ضعیف کار می کنند وبیشتر جنبه تجاری دارند تا پرورش استعداد! اما سازفروشی های خوبی درشمیران وجود دارد.

آیا شما با نهادهای اجتماعی وفرهنگی ارتباط دارید؟

من از سال ۸۳ تا ۸۵ به مدت ۲ سال با کانون سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران به عنوان مدیر انجمن ومدرس همکاری داشتم واز نحوه آموزش سراهای محله شهرداری اطلاع دارم اما سطح آموزشی آنها رابرای کسیکه می خواهد به صورت حرفه ای موسیقی را دنبال کند تایید نمی کنم اما به هرحال آموزش پایه ای موسیقی سراهای محله خوب است.

نظرتان درباره طرح «سرود منطقه» که هر منطقه از تهران سرود مخصوص خودراداشته باشد چیست؟

سرود به معنای زبان یک محله ونشان دهنده هم بستگی است درمناطق ۲۲ گانه تهران همه تهرانی هستند نه اختلاف زبانی  ونه ساز خاصی وجود دارد به نظرم اگر این طرح شهر به شهر اجراشود طرح جذابی است.

درباره زندگی درشمیران ومحل زندگیتان بگوئید؟

محله درکه، با وجود باغ ها و درختان بسیار زیاد و رودخانه وکوه ها چشم انداز زیبایی دارد و به علت سکوت وآرامش این محله ، جایی دنج ودوست داشتنی برای یک آهنگساز است. ما حدود ۱۵ سال است دردنج ترین نقطه محله،درخیابان شاه حسینی  زندگی می کنیم.هرهفته با دوستانم برنامه کوهنوردی داریم وباتوجه به بی ملاحظه بودن گردشگران به نظافت کوه،گروهی را برای پاکسازی تشکیل دادیم اما به هر حال از مسئولان خواهشمندم درزمینه آموزش شهروندی درتوجه بیشتر به کوه های منطقه فعالیت گسترده تری انجام دهند .

درباره سکوت وآرامش محله زندگیتان گفتید؛ شما باید همسایه پرسروصدایی باشید!کمی ازبرخوردها وبا سرزنش های همسایه هابرایم تعریف کنید؟

خوشبختانه همسایه هابه من خیلی لطف دارند وبه قول معروف گوش موسیقی دارندوازپیچیدن صدای پیانودرآپارنمان استقبال می کنند.به هرحال زدن ساز پیانو درساختمان لرزش ایجاد میکند اما همسایه هاتحمل وازمن گله وشکایتی نمی کنند که گاهی باعث تعجب دوستان ونزدیکانم می شود.البته ناگفته نماند متاسفانه معماران درآپارتمان سازی به این نکته توجه نمی کنند که حداقل فاصله طبقات باید ۳۰ سانتیمتر باشد.به همین دلیل وقتی کسی مانند من درخانه اش پیانو می زند ممکن است تابلویی که درطبقه پایین آویزان است بلرزد!

جالب است شما درباره معماری ورعایت استاندارد درساختمان سازی هم مطالعه داشتید؟

بله،رشته تحصیلی من دردانشگاه مهندسی عمران است. باتشویق مادرم که خوداستاد دانشگاه هستنددراین رشته تحصیل کردم.البته درکنکورهنر نیز با رتبه ۲رقمی قبول شدم اما به دانشکده هنر نرفتم ودوره های علمی هنر رابه صورت آزادوباآموزش خصوصی گذراندم.

کدام نقطه ازشمیران برای شماجذاب است؟

باغ فردوس نمادیک باغ ایرانی درشمیران است که به دلیل جذابیت هایی مانند وجود موزه سینما، کافه ویونا،استخربزرگ وزیبایی که درمقابل ساختمان باغ قرارگرفته است از سرتاسرتهران مراجعه کننده دارد. موزه موسیقی که درخیابان شهیددربندی واقع شده پاتوق خوبی برای موسیقی دانان وعشق سازهاست اما خیلی شناحته شده نیست!به نظرم اگر دراین موزه، کافه ومکانی برای بازدیدکنندگان درنظرگرفته شود نظرتعدادبیشتری ازشهروندان رابه خودجلب می کند.

پی نوشت ۱ :

«مهرزادخواجه امیری» از ماجرای آهنگسازشدن اش می گوید

از خلیج فارس تا خالق

«مهرزادخواجه امیری» یکی از آن جوان هایی است که درمدت زمان کوتاهی توانسته با دست زدن به تجربه های جدید ودنبال کردن آهنگسازی به طور جدی پله های موفقیت را آسان تراز آنچه خودش فکر می کرد بالابرود.این هنرمند درباره ماجرای آهنگسازشدن وساخت نماهنگ شناخته شده «خلیج فارس» تا آلبوم «خالق » جریان های جالبی راتعریف می کند که خواندنی است پس با ما همراه باشید.

من درسن ۱۲ سالگی که ۲ سال از سن شروع فعالیت موسیقی ام می گذشت، وارد کانون پرورش فکری کودک ونوجوان شدم.درآنجا گروه های موسیقی بودند که بچه هایی براساس توانایی هایشان وبرحسب سازی که می زدند درکنارهم جمع شده وگروه ارکستر موسیقی تشکیل می دادند.من توانستم در ۱۴ سالگی سرفصل یکی از این گروه ها بشوم. بعداز مدتی بابچه های کانون توانستیم گروه موفقی رابرپا کنیم.ازطرفی هم با بچه های مدرسه هنر وادبیات صدا وسیما، گروه های مختلفی را به عنوان طرح درسی می گرفتیم ومی ساختیم.همزمان با این فعالیت ها درجشنواره های مختلف شرکت می کردم تا بالاخره در۱۶ سالگی مقام اول یکی از جشنواره های موسیقی را کسب کردم.بعدازآن درزمان کنکورم مجبور بودم به کتابخانه سازمان آموزشی شهرتهران بروم ودرس بخوانم.یک روز به طور اتفاقی که درکتابخانه داشتم درس می خواندم وارد سالن آمفی تئاتر شدم ودیدم یک پیانو درآنجاست.بچه ها درحال تمرین نمایش بودند.دروقت استراحت گروه، یواشکی رفتم وشروع کردم پیانو رادستکاری کردن وچند قطعه زدم.بعد سرپرست گروه به صورت بداهه روی ملودی که می زدم صحنه ای را بازی کرد که خیلی خوب ازکاردرآمد وماجرا به گوش مسئول پخش هنری سازمان رسید واو که ازاین کار خوشش آمده بود به ما مجوز راه اندازی انجمن موسیقی راداد.بعدازآن ماجرا شروع کردیم به جذب شاعر وگرفتن مجوز برای کارهایمان وتاجایی پیش رفتیم که مدیربرنامه هم گرفتیم وکارها را اصولی تر ادامه دادیم وگروهمان را درارشاد ثبت کردیم.هدفمان ازثبت گروه، اجرای کنسرت بود.درهمان روزها درذهنم ملودی«خلیج فارس» جرقه زد ودیدم رنگ وبوی احساس دارد،هرچند اجرا وتنظیم آن ببه لحاظ فنی سیار دشواربود. اما بالاخره قطعه «خلیج فارس» با ارکستری ۷۰ نفراز نوازندگان ارکستر سمفونیک و«دیمیتری روسو » ونوازنده روس «فلوت نی تیو » به اجرادرآمد. این اولین کاری بود که پس از انقلاب اسلامی درایران درسبک موسیقی جهانی( world music ) اجراشد.این موسیقی چندین بار درشبکه ۲ صدا وسیما پخش شد و مردم ومدیران شبکه ، استقبال خوبی کردند.«رویای زمستانی» تیتراژ سریال کابوس وموسیقی متن تله فیلم «بازی» سروش صحت از کارهای مهرزاد دردهه ۸۰ است. آلبوم« خالق» که با همراهی ارکستر اوکراین،چین، ارمنستان ونوازندگان ارکستر سمفونیک ایران ضبط شد، اولین آلبوم مهرزاد درسبک ((new age  و ((world music است که با فروش ۲۵۰ هزار نسخه آن درایران رکورد زد.

پی نوشت ۲ :

«مهرزاد خواجه امیری» درباره بحث کلام درموسیقی ،مطالعاتی را درخصوص بهترین ترانه های موفق دنیا انجام داد ودرنهایت کتاب «نگاهی به برترین ترانه های دنیا» رامنتشر کرد.او دراین کتاب متن اصلی وترجمه ترانه های متالیکا،ویتنی هیستون،سلین دیون،اوانسس،جیمزبلانت رابه همراه تحلیل هایی درمورد جنس ترانه وعلت موفقیت آن ومقایسه اش باترانه های ایرانی، راعنوان کرده است؛ بااین هدف که ترانه سراهایمان مفهومی تر به ترانه ها نگاه کنندوبه جای اینکه یک بند رابرای قافیه اش عوض کنند به جنبه مفهومی وتصویرسازی کلام اهمیت دهند.به عقیده این آهنگ ساز جوان،هنرزمانی تاثیرگذاراست که مخاطب با آن هم ذات پنداری وحسش کند.

 

منبع : همشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
خرید آلبوم مجاز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9233
  • کل نظرات : 377
  • افراد آنلاین : 220
  • تعداد اعضا : 873
  • آی پی امروز : 555
  • آی پی دیروز : 437
  • بازدید امروز : 4,984
  • باردید دیروز : 892
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 16,673
  • بازدید ماه : 16,673
  • بازدید سال : 247,911
  • بازدید کلی : 3,384,860
  • Alexa
    Alexa Certified Traffic Ranking for http://irantaraneh.rozblog.com/
    شبکه اجتماعی
      ADSADS 

    فول آلبوم ایرانی
    احسان خواجه امیری

    بنیامین بهادری

    محسن یگانه

    فرزاد فرزین

    بهنام صفوی

    محمد علیزاده

    مرتضی پاشایی

    سامان جلیلی

    میثم ابراهیمی

    مهدی احمدوند

    محسن چاووشی